Yak Tam Katia?

How Is Katia?

Kiew, 2019. Eigentlich soll es für die alleinerziehende Rettungssanitäterin Anya bergauf gehen: Soeben hat sie einen Kredit aufgenommen, um sich eine neue Wohnung mit eigenem Zimmer für ihre Tochter Katia leisten zu können. Doch dann wird Katia in einem Autounfall schwer verletzt und die Welt ruckartig eine andere – der Umstand, dass die verantwortliche Lenkerin aus einer mächtigen Familie kommt, verkompliziert die Lage noch erheblich. Regisseurin Christina Tynkevych strukturiert diesen Plot so klug, dass sich Familiendrama und Korruptionskrimi entlang moralischer Dilemmata verstricken, ohne dass der Film überladen wirkt. (Jakob Dibold)

Inspired by the principles of social realism, the director films a harsh society that imposes impossible choices on its members. Anna is a 35-year-old ambulance driver and single mother who lives in a cramped apartment with her young daughter, Katia, and her aging mother. When Katia is accidentally hit by a passing car that belongs to a well-connected and wealthy local politician, the film delves into a story of social injustice and revenge and reveals how flexible moral principles can be in a society governed by the “right of the strongest”. The film examines the gray area of personal morality, leading to a stark realization of how easy it is to abandon expected “civilized” behaviors and habits when faced with extreme circumstances. (Thessaloniki International Film Festival)

Filmographie Regie (Auswahl)
Yak Tam Katia? (How Is Katia?, 2022) - Generation '91 (2019, doc) - Solatium (2016, short) - Kraina (2015, doc short)
European Panorama Fiction 2023
Christina Tynkevych
Ukraine 2022
color
100 Minuten
Ukrainisch
OmeU
Drehbuch Christina Tynkevych, Serhii Kastornykh, Julia Gonchar, Natalia Blok
Kamera Vladislav Voronin
Schnitt Alex Shamin, Oleksandr Chorny
Ton/Sounddesign Serhiy Stepansky
Mit Anastasia Karpenko, Yekateryna Kozlova, Tetyana Krulikovskaya, Oleksii Cherevatenko, Iryna Verenych-Ostrovska, Elena Khokhlatkina, Ihor Koltovskyi
Produzent*innen Olha Matat, Vlad Dudko, Sergei Konnov
Produktion
Evos Film
Weltvertrieb
Coccinelle Film Sales
Österreichpremiere
Weltpremiere
Locarno Film Festival 2022