Uncanny Me

In UNCANNY ME beschließt Model Lale einen fotorealistischen Avatar von sich selbst erstellen zu lassen. Recherche und Bedenken, Mut zum Fortschritt, ein digitaler Klon. Die echte Lale könnte etwas anderes machen, könnte endlich eine Pause von der Selbstoptimierung einlegen. Denn die Frage nach dem Ich in den fertigen Bildern beschäftigt die Protagonistin schon länger – und schließlich umso mehr. (Jakob Dibold)

Do computer-generated figures now look as “real” as “genuine” humans? For 26-year-old Lale, this question is not only exciting in theory, but in practice. She works as a model but would rather spare herself exhausting shoots by getting an avatar. Katharina Pethke accompanies her young protagonist on this process. What does it mean for our perception of the world (and for documentary film, too, of course) that the promise of reality of visual media has long since become a gradual one? (Luc-Carolin Ziemann, DOK Leipzig)

Filmographie Regie (Auswahl)
Uncanny Me (2022, mid-length doc) - Jedermann und Ich (Everyman and I, 2021, doc; CE'22) - Dazwischen Elsa (Elsa in Between, 2019, TV doc short) - Jedermann (Everyman, 2016, doc short; CE'16) - Louisa (2011, doc; CE’12) - In Dir muss brennen (Burning Within, 2009, doc; CE’10)
European Panorama Documentary 2023
Katharina Pethke
Deutschland 2022
color
44 Minuten
Deutsch / Englisch
OmeU
Drehbuch Katharina Pethke
Kamera Christoph Rohrscheidt
Schnitt Daniela Kinateder
Ton/Sounddesign Michael Thäle, Kuan-Chen Chen
Produzent*innen Christoph Rohrscheidt, Sven Michael Otto
Produktion
Filmgarnitur, ZDF/3sat
Weltvertrieb
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Österreichpremiere
Weltpremiere
DOK Leipzig 2022